היריון ותזונה

במהלך ההיריון נדרשת כמות גדולה של קלוריות בכדי לספק את הצרכים של האם והעובר. העובר מקבל את רכיבי תזונתו מהאם ולכן לתזונה נכונה ומגוונת במהלך ההיריון חשיבות מכרעת להתפתחות תקינה של העובר.
במקרים שבהן קיימים חסרים תזונתיים משמעותיים תתכן פגיעה בהתפתחות התקינה של העובר ובגדילתו.
במהלך ההיריון העלייה הממוצעת במשקל הנה כ 1 ק”ג בשליש הראשון (עד שבוע 13) ובהמשך משבוע 20 כ 450 גרם בשבוע. עקב התלות המוחלטת של העובר בתזונה של האם מומלצת דיאטה עשירה בסידן, חומצה פולית וחלבון.

 

חומצה פולית

חומצה פולית חשובה בעיקר בשבועות הראשונים של ההיריון בשלב התפתחות מערכת העצבים המרכזית. הוכח כי לקיחה של חומצה פולית מפחיתה משמעותית את הסיכון למומים הקשורים להתפתחות המח ועמוד השדרה. מומלץ לקחת חומצה פולית החל משלושה חודשים לפחות לפני ההיריון, ולהמשיך עד ללידה. משרד הבריאות ממליץ לכל הנשים בגיל הפריון ליטול בקביעות חומצה פולית.
המינון המומלץ לנשים שאינן בסיכון מוגבר הנו כ-400 מק”ג של חומצה פולית ליום.
נשים הנמצאות בסיכון מוגבר זקוקות למינון חומצה פולית הגבוה פי עשרה (הנו 5-4 מ”ג ליום). את המינון המוגבר יש לטול בחודש טרם הכניסה להריון, ובמהלך שלושת חודשי ההיריון הראשונים. בהמשך ניתן לעבור לתכשיר משולב של ברזל+חומצה פולית במינון המקובל.

נשים הנמצאות בסיכון מוגבר:
נשים שבעבר התגלה בעובר שלהן או בילוד מום פתוח בתעלה העצבית
נשים שלהן או לבן זוגן רקע אישי או משפחתי קרוב של מום בתעלה העצבית
נשים המקבלות טיפול תרופתי נגד מחלת האפילפסיה
נשים המטופלות בליתיום או מטוטרקסט
נשים עם סוכרת טרום־הריונית
נשים עם עודף משקל (BMI של 30 ומעלה)
נשים הסובלות מחלות היכולות לפגוע בספיגה במעיים כמו מחלת קרוהן או צליאק
נשים להן מוטציה לגן ל-MTHFR.

 

סידן:

הסידן הינו בעל חשיבות מכרעת בבניית עצמות העובר ובהתפתחות השיניים. מכיוון שהעובר צורך סידן בכמות רבה, חשוב לשמור על צריכה יומית של כ 1000 מיליגרם סידן ליום. הסידן נמצא בכמויות גדולות בחלב, יוגורט, גבינות ועוד. במקרים של מחסור בסידן בתזונה, יסופק הסידן לעובר “ממחסני הסידן באמא” המצויים בעיקר בעצמות. התוצאה עולה להיות פגיעה קשה בעצמות של האמא עד כדי אוסטאופרוזיס.

 

ברזל:

מרכיב חשוב נוסף בהיריון הנו הברזל. העובר צריך את הברזל לצורך יצירת כדוריות דם אדומות לנשיאת החמצן בדם. בהיריון יש צורך ב 27 מיליגרם ברזל ליום – כפול ממצב לא הריוני. להגברת הספיגה של הברזל במזון מומלץ לצרף מקור של ויטמין C בארוחה.
לציין כי בשוק קיימים מגוון רחב של תכשירי ברזל.

 

כללי:

אכילה של פרות וירקות חשובה בעיקר בטרימסטר השני והשלישי הם עשירים בסיבים ויטמינים ומינרלים ורמת הקלוריות שלהם נמוכה.

לאחרונה פורסמו מאמרים בבעלי חיים שהצביעו על החשיבות הרבה של שתיית מיץ רימונים בהיריון. מיץ הרימונים עשיר בפלונים הידועים כחומרים אנטי דלקתיים ואני חימצוניים. במחקר שבוצע על ידנו בטכניון ופורסם בעיתון המוביל בגניקולוגיה ומיילדות AJOG הראנו במודל חיה כי מיץ רימונים מפחית עקה דלקתית והנו בעל אפקט מגן על מח העובר.

לציין כי בכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל על שינויים משמעותיים בדיאטה ועל ההשפעות האפשריות על ההיריון.

 

 

 

נושאים נוספים:

מעקב הריון מ- א׳ ועד ״טף״

לקריאה >

בדיקת מי שפיר

לקריאה >

בדיקת סיסי שלייה

לקריאה >