סקירת מערכות

סקירת מערכות הנה בדיקת אולטרסאונד שבמהלכה אנו בודקים וסוקרים את מכלולי הגוף השונים של העובר. מטרת הבדיקה הנה לחפש סימנים ומומים היכולים לעורר חשד לבעיות אנטומיות ותסמונות גנטיות/כרומוזומליות בעובר. באמצעות הבדיקה ניתן לאתר מעל 75% מהמומים הקיימים.

במהלך ההיריון ניתן לבצע מספר בדיקות (סקירות)
• סקירת מערכות ראשונה בין השבועות 14-17 להיריון
• סקירת מערכות שנייה בין השבועות 20-24 להיריון.
• בדיקת התפתחות מאוחרת בין השבועות 32-34

 

סקירת מערכות ראשונה (מוקדמת)


יתרונה הגדול של הסקירה המוקדמת הנו בעצם האפשרות לגילוי מוקדם של מומים בעובר. הבדיקה מבוצעת בגישה נרתיקית (וואגינאלית) או בטנית על פי הצורך.
בשבועות אלו אורכו של העובר הוא 13 ס”מ לערך ומשקלו 100-150 גרם, והעובר גדול דיו בכדי להתרשם מכלל מערכות גופו, מאורך צוואר הרחם וכמות מי השפיר. במהלך הבדיקה אנו מדגימים לראשונה את מין העובר.

במהלך סקירת המערכות הראשונה נבדוק את מערכות העובר הבאות :

גולגולת ושלד – בשבועות המוקדמים עצמות העובר עדיין לא עברו התגרמות ועל כן יחסית שקופות. שקיפותן מסייעת לנו בהדגמת איברים שונים שבהמשך יוסתרו. נוודא קיומן של עצמות הגפיים, נוודא כי אורכן תואם לשבוע ההיריון ונתרשם ממבנה העצמות השונות. בשבועות המוקדמים עמוד השדרה נצפה בצורה ברורה.

מוח העובר – עצמות הגולגולת השקופות מאפשרות לנו להבחין בברור במח העובר. להדגיש כי בשבועות המוקדמים מח העובר אינו מפותח כפי שהוא יהיה במועד הסקירה המאוחרת, אך ניתן להתרשם ממספר אזורים חשובים – קו האמצע המחלק את המח לשתי אונות, חדרי המח אשר בתוכם הכורואיד פלקסוס המח הקטן (צרבלום) והציסטרנה מגנה.

פנים – ניתן להבחין בשלב זה בארובות העיניים, ובעדשות. ניתן להתרשם משלמות השפתיים ולבחון את פרופיל העובר בתמונות דו ממד ותלת ממד.

לב העובר – למרות השבוע המוקדם, הלב מפותח דיו על מנת להתרשם מארבעת מדורי הלב (2 עליות ו-2 חדרים). ולהתרשם מכלי הדם הנכנסים והיוצאים מהלב. בבית החזה ניתן להבחין בריאות ובסרעפת המפרידה בין בית החזה לבטן.

אברי הבטן – כבר בשבוע 14 ניתן להתרשם מנוכחותם של הקיבה, כבד, כיס המרה והמעיים של העובר. ניתן להבחין בכליות ושלפוחית השתן. בנוסף נעקוב אחר הווריד הטבורי (המשכו של חבל הטבור) המזרים דם מהשליה ללב העובר, ובעורקים הטבוריים שזרימתם הפוכה (מהעובר אל השלייה). כפי שהוזכר בתחילה, במהלך הבדיקה נצפה לראשונה באיבר המין של העובר.

כללי – למעט ההערכה האנטומית, נבדקים מדדי הגוף השונים לצורך הערכת משקל, נאמוד את כמות מי השפיר, מיקום השלייה ונתרשם מאורך תעלת הצוואר הנחשב כמדד מנבא ללידה מוקדמת.

 

 

סקירת מערכות שנייה (מאוחרת)


סקירת מערכות מאוחרת מתבצעת בין השבועות 20-24 להריון ובמהלך נשוב ונסקור ונבדוק את מערכות הגוף השונות של העובר. הבדיקה מומלצת גם לנשים שביצעו את הסקירה המוקדמת על מנת לוודא שגדילתם והתפתחותם של האיברים שנבדקו – תקינה.

בעיקרה, מבוצעת הבדיקה באמצעות מתמר אבדומינלי (גישה בטנית) אך במידת הצורך נשתמש במתמר ואגינלי להדגמת איבר ספציפי (לדוגמא: מח העובר כאשר העובר במצג ראש) או מדידה מדויקת של אורך צוואר הרחם.

בסקירה נחזור ונעריך את ההתפתחות והגדילה של אברי העובר השונים שבדקנו זה מכבר בסקירה הראשונה ובדגש על מערכות ומומים שמתפתחים בשלב מאוחר יותר בהריון. היות והעובר גדול יותר כך גם אבריו הפנימיים דבר המקל על הבודק לזהותם ולבדוק את תפקודם ותקינותם.

בנוסף נתמקד במהלך הסקירה במערכות שונות המתפתחות בשלבים מאוחרים יותר בהיריון שלא היו קיימות בעת הסקירה המוקדמת כגון הקורפוס קאלוזום (רשת של סיבי עצב) במח העובר המתפתח סביב שבוע 18, חלקו האחורי של הצרבלום (הוורמיס) ועוד.

 

 

בדיקת התפתחות מאוחרת (סקירה שלישית)


בדיקת התפתחות מאוחרת של העובר מבוצעת במהלך הטרימסטר השליש של ההיריון – בין השבועות 30-32 להיריון. מטרתה של בדיקה זו הנה לזהות מומים עובריים הניתנים לאבחון רק בשלבי ההיריון המאוחרים.
יש להדגיש כי הופעה מאוחרת של מומים לאחר סקירות תקינות היא תופעה מוכרת אך נדירה המתרחשת אחת ל 500-1000 הריונות.

בדומה לסקירות המוקדמת והמאוחרת, גם בסקירה זו נבדוק ונתרשם מאברים שונים בעובר ובדגש על חדרי המח, הכליות מערכת השתן והמעיים. חשוב לציין כי בשל השבוע המאוחר בו מבוצעת הבדיקה, קיים לעיתים קושי טכני בביצועה. לא תמיד ניתן לאבחן את כל המומים שגילויים האפשרי דווח בספרות.

בין המומים היכולים להתגלות בשלבי היריון מאוחרים:
מומי שלד – כגון גמדות
מומי מח – כגון עצירה בגדילת הראש (microcephaly) , הרחבה של חדרי המח העוברי ודימום תוך מוחי.
מומי מערכת העיכול – חוסר התפתחות (אטרזיה) של הוושט, חסימת מעיים, הרחבה של לולאות מעי.
מומי מערכת השתן – כגון הרחבה של אגני הכליות.
כללי – מצבים של האטה בצמיחה התוך רחמית של העובר (IUGR) וסימנים מקדימים לאי ספיקה שלייתית.

חשוב להדגיש כי אין המלצה של משרד הבריאות לביצוע בדיקה זו באופן שגרתי ועל כן היא אינה מכוסה כלל על-ידי קופות החולים, ומתבצעת באופן פרטי בלבד. בנוסף, אין מהווה בדיקת ההתפתחות של השליש השלישי תחליף לסקירה מוקדמת או מאוחרת.

 

 

במרפאת EMBRYO אנו משתמשים במכשור האולטרסאונד המתקדם ביותר המאפשר לנו לבצע מגוון בדיקות כולל בדיקות דופלר, תלת מימד וארבע מימד. בסיום הבדיקה תקבלי דו”ח ובו פירוט כל המערכות שנבדקו והאם הן נמצאו תקינות, צילומים, סרטונים ו-DVD של מהלך הבדיקה. כתלות בשיתוף הפעולה של העובר נשמח לספק תמונות תלת מימד וסרטוני 4-מימד למזכרת.

חשוב להורים לדעת שסקירות המערכות אינן יכולות לשלול באופן מוחלט מומים מולדים וחלק מהמומים לא יתגלו בבדיקות אלו.

 

 

נושאים נוספים:

מעקב הריון מ- א׳ ועד ״טף״

לקריאה >

חיסונים בהריון

לקריאה >

בדיקת מי שפיר

לקריאה >