ריבוי מי שפיר (= Polyhydramnion)

 

מה זה ריבוי מי שפיר?

מי השפיר עוטפים את העובר ברחם וחיוניים לגדילה תקינה של העובר ולהתפתחותו. כמות מי השפיר הינה מאזן בין גורמים שונים שמעלים או מפחיתים את כמות הנוזל, בעיקר בליעה של נוזל מי השפיר והשתנה על ידי העובר. כאשר יש חוסר איזון בין הגורמים הנ”ל יכול להיווצר ריבוי מי שפיר.
בכל בדיקת אולטרהסאונד הבודק מתרשם מכמות מי השפיר , וכאשר יש חשד לריבוי מי שפיר מבצעים מדידה כמותית של מי השפיר. המדידה הנפוצה יותר היא מדידה שנקראת “AFI” (Amniotic Fluid Index) – בשיטה זו מודדים ארבעה “כיסים” של נוזל מי שפיר בכל “רבע” של הרחם, בסנטימטרים. “כיס” של נוזל הוא למעשה איזור בו מודגם נוזל מי שפיר. סכום ארבעת הכיסים הללו הינו ה AFI. כמות תקינה של מי שפיר נחשבת כ AFI בין 5 ל 24 ס”מ.

 

ריבוי מי שפיר מוגדר כ AFI של 25 ס”מ ומעלה.
ריבוי מי שפיר בין 25-30 ס”מ מוגדר כריבוי קל, בין 30.1-35 ס”מ מוגדר כריבוי בינוני, ומעל 35 ס”מ מוגדר כריבוי קשה (לפי האגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה).
שיטת מדידה נוספת הינה מדידה של כיס הנוזל המקסימלי ( MVP- Maximal Vertical Pocket ). בשיטה זו כיס נוזל בודד של מעל 8 ס”מ מוגדר כריבוי מי שפיר.
ריבוי מי שפיר מופיעה בכ 1-2% מכלל ההריונות.

 

מה גורם לריבוי מי שפיר?

קיימים גורמים אפשריים רבים , אשר יפורטו בהמשך, אולם חשוב לזכור כי ברוב המקרים של ריבוי מי שפיר לא נמצא גורם!

הגורמים האפשריים:
גורמים הקשורים לאם: סוכרת בהריון, זיהומים על ידי וירוסים או טפילים שונים.
ריבוי מי שפיר לא קשור לכמות השתייה של האם!
גורמים הקשורים לעובר: הריון תאומים, מומים מולדים- במערכת העיכול, המח, לב ועוד, אנמיה עוברית, הפרעות כרומוזומליות/ מחלות גנטיות שונות

ככל שריבוי המים קשה יותר, כך עולה הסיכון לקיום של מומים נוספים או מחלה גנטית קשה. ברוב המקרים ריבוי המים הינו קל, ונגרם על ידי רקע “אידיופתי” כלומר ללא סיבה ידועה, והסיכון למחלה קשה בעובר הינו נמוך.

 

האם עודף המים מזיק לעובר או לאם?

ברוב המקרים ריבוי המים כשלעצמו אינו מזיק לעובר. אם זאת, ריבוי מי שפיר בדרגה קשה יכול לגרום לקושי נשימתי ואי נוחות לאם, ובנוסף ריבוי מים מעלה את הסיכון להתפתחות צירים מוקדמים.

 

מה עושים במקרים של ריבוי מי שפיר?

יש לפנות לרופא הנשים המטפל על מנת לשלול סוכרת הריונית ולשלול זיהום אמהי (CMV, טוקסופלזמה ווירוס פרבו).
סקירת מערכות: במידה ועדיין לא בוצעה סקירת מערכות בהריון יש לבצע סקירת מערכות מלאה כמקובל, עם דגש על גורמים אפשריים לריבוי מי שפיר . במידה ובוצעה כבר סקירת מערכות יש לבצע סקירה מכוונת. סקירה מכוונת הינה בדיקת אולטרסאונד שמתמקדת בגורמים הקשורים לריבוי מי שפיר. בסקירה זו יש לבדוק את מערכת העיכול, פני העובר, צוואר, חדרי המח, לב, תנועתיות העובר, מנח כפות ידיים ורגליים, עמוד שדרה. כמו כן יש לבצע בדיקות זרימה בעורקי המח של העובר (MCA) לשלילת אנמיה עוברית.

 

במקרים של ריבוי מים בינוני ומעלה יש לבצע בדיקת אקו לב עובר. זוהי בדיקת אולטרהסאונד מפורטת של מבנה הלב וכלי הדם.
ייעוץ גנטי מומלץ במקרים של ריבוי מי שפיר בינוני ומעלה או במידה וישנם ממצאים נוספים.
במידה ומופיע קושי נשימתי או צירים מוקדמים יש לפנות למיון יולדות.

 

 

 

נושאים נוספים:

בדיקת מי שפיר

לקריאה >

חיסונים בהריון

לקריאה >

מעקב הריון מ-א׳ ועד ״טף״

לקריאה >