חיסונים בהריון

חיסון הינו אמצעי ריפוי מונע שתכליתו ללמד ולאמן את מערכת החיסון הטבעית של הגוף להתמודד עם מחוללי מחלות (חיידקים, וירוסים) לא מוכרים באמצעות יצירת נוגדנים ותאי זיכרון יחודיים כנגד מחולל המחלה (פתוגן).
באופן כללי קיימים שלושה סוגים עיקריים של חיסונים:
• חיסון נגיף חי: חיסונים אלה מכילים זן מסוים של נגיף חי מוחלש כגון חיסוני אדמת, חצבת ואבעבועות רוח.
• חיסון נגיף מומת: חיסונים אלה מכילים נגיף שאינו פעיל או חלקי נגיף – חיסון השפעת או השעלת.
• חיסוני רעלן: חיסונים אלה מכילים רעלנים מוחלשים ובכך מונעים את המחלות הנגרמות על ידי חיידקים המפרישים את הרעלן – חיסון הטטנוס.

ככלל יש להימנע בהיריון מחיסונים המכילים נגיפים חיים.
חיסוני נגיף מומת או חיסוני רעלן מותרים בהיריון וחלקם אף מומלצים בהיריון שכן ביכולתם להגן על הילוד בחודשי חיו הראשונים לאחר הלידה כאשר המערכת החיסונית שלו עדיין אינה בשלה.

 

 

חיסון נגד שפעת

בהיריון עולה הסיכון לסיבוכי שפעת העלולים לפגוע גם בעובר. בשל הדיכוי החיסוני הטבעי בהיריון נשים בהריון החולות בשפעת נמצאות בסיכון גבוה למחלה קשה וסיבוכים (בצקת ריאות) העלולים לסכן אותן ואת העובר. לקראת עונת השפעת, קיימת חשיבות מיוחדת לחיסון נשים בהריון או נשים המנסות להרות.
החיסון אינו מזיק לעובר ! לאחר החיסון מפתחת האם נוגדנים נגד הנגיף. נוגדנים אלה חוצים את השליה אל העובר ומספקים לתינוק הגנה נכגד מחלת השפעת בחודשים הראשונים לחייו.
יש לזכור כי לא ניתן לחסן תינוקות נגד שפעת עד גיל שישה חודשים וההגנה האימהית היא היחידה האפשרית. ממחקרים עולה שחיסון נגד שפעת הניתן לנשים בהריון מפחית את הסיכון של ילדיהן לתחלואה בשפעת ולאשפוז עקב סיבוכי המחלה בשיעור של עד 60%.ניתן להתחסן בכל שלב בהיריון באמצעות חיסון זריקה בלבד (החיסון בשאיפה מכיל נגיף חי והוא אסור לשימוש בהיריון)

 
 
 
חיסון נגד שעלת

שעלת היא מחלה מסכנת חיים לתינוקות עד גיל חצי שנה. סיבוכי המחלה קשים וכוללים, דלקת ריאות, דלקת קרום המוח ומוות. כ-40% מהתינוקות שנדבקים במחלה לפני גיל שנה מגיעים לאשפוז ביחידות לטיפול נמרץ.
חיסון שעלת במהלך ההיריון אינו מזיק לעובר! החיסון מקנה לתינוק נוגדנים בחודשים הראשונים לחייו המגנים עליו מפני המחלה עד שיוכל לקבל את החיסון בעצמו (גיל חודשיים). יש לזכור כי לא ניתן לחסן תינוקות נגד שעלת עד גיל חודשיים וההגנה האימהית היא ההגנה היחידה האפשרית.
את חיסון השעלת מומלץ לקבל בכל היריון בין השבועות 27 ל-36 להיריון
החיסון מכיל גם תרכיב נגד דיפתריה (טטנוס) ולעיתים גם תרכיב נגד פוליו. כל התרכיבים מומתים, ובטוחים לשימוש בהיריון.

 

 

חיסונים מומלצים טרם ההיריון


 
חיסון MMR – חצבת, חזרת, אדמת

נגיף האדמת עלול לגרום למומים בלב, בעיניים ובמוח. כמו כן עולה הסיכון להפלות. הדבקה בחצבת מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת ולהפלה. הדבקה בחזרת מעלה את הסיכון למות העובר. מומלץ להתחסן עד 6 חודשים טרם ההיריון.

 

 

חיסון נגד אבעבועות רוח

חיסון זה נוסף לשגרת החיסונים רק ב־2008, ולכן נשים רבות בגיל הפוריות אינן מחוסנות נגד המחלה. משרד הבריאות ממליץ לנשים שלא חלו בעבר באבעבועות רוח או לא קיבלו שתי מנות של החיסון – להתחסן. הדבקה בהריון מסכנת את היולדת בסיבוכים קשים (דלקת ריאות ומוות). כמו כן, הנגיף עלול לפגוע בעובר ולגרום לו מומים קשים.

 

 

נושאים נוספים:

מוקד אקוגני

לקריאה >

בדיקת מי שפיר

לקריאה >

תזונה בהריון

לקריאה >